Spijtenburg Artsen

Rapport 'Voeding en leefstijl in de opleiding geneeskunde'

Spijtenburg Artsen 14-7-2017 8:41
Categorieën: Algemeen

Bron: Rapport 'Voeding en leefstijl in de opleiding geneeskunde'

Dat het onderwerp 'voeding' in de belangstelling staat in de medische sector zagen we al in het artikel van Spijtenburg Zorg 'Geen pillen maar voeding als medicijn'. Een groeiend aantal voorbeelden laat zien dat het wel degelijk mogelijk is om, door middel van betere voeding, een betere leefstijl aan te meten en dus gezonder te leven zonder (of met minder) medicijnen. Echter bleek een gebrek aan informatie een belangrijke reden om een dergelijke 'behandeling' vooralsnog niet mee te nemen in de medische richtijnen en protocollen. Uit het rapport 'Voeding en leefstijlfactoren in de opleiding geneeskunde', geschreven door onderzoeker Dianne van Dam-Nolen in opdracht van het ministerie van VWS, blijkt nu ook dat dit 'gebrek' aan informatie al wordt gesignaleerd tijdens de studie geneeskunde.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder bijna 900 coassistenten en 160 recentelijk afgestudeerde huisartsen. Hieruit blijkt dat artsen in spe tijdens hun studie al meer informatie willen over voeding en leefstijl. Ze willen o.a. informatie over de rol die voeding kan spelen bij preventie en bij chronische ziekten.

Reden van het onderzoek

Onderzoeken wijzen steeds vaker uit dat o.a voeding een grote rol speelt in de ziekten waarmee we in Nederland te maken hebben. Des te belangrijker is het dus om mensen op de juiste manier te informeren over de gevaren en zeker ook de mogelijkheden van voeding. Voorlichting die o.a. plaats kan vinden via de huisarts. Er wordt echter gesteld dat artsen geen idee hebben wat de mogelijkheden van gezonde voeding kunnen zijn.

Met dit in het achterhoofd, de relevantie van het onderwerp én het feit dat een opleiding bij uitstek dé plaats is om artsen in spe te voorzien van kennis, is dit onderzoek uitgevoerd. Hierbij is bekeken hoeveel tijd er momenteel aan het onderwerp wordt besteed en waar de behoefte van de studenten ligt.

Tijdsinvestering

Voeding
Uit het rapport blijkt dat er in de opleiding geneeskunde gemiddeld 29 uur wordt besteed aan het thema 'voeding'. Alleen de Erasmus Universiteit is een uitschieter met maar liefst 77 uur.

Leefstijl
Aan het thema 'leefstijl' wordt gemiddeld 30 uur tijd besteed. En ook hier is de Erasmus Universiteit degene die de meeste uren krijgt toegewezen.

Motiverende gesprekstechnieken
Ook het thema 'motiverende gesprekstechnieken' is een onderwerp waar studenten meer informatie over willen ontvangen. Het is immers belangrijk dat zij patiënten kunnen motiveren om hun leefstijl aan te passen. De tijd die hier gemiddeld aan besteed wordt gedurende de opleiding betreft 8 uur. In dit geval is de Radboud Universiteit een uitzondering op de regel met maar liefst 28,5 uur.

Uitkomsten

Een aantal cijfers uit het onderzoek.

Coassistenten:

  • Ruim 80% geeft aan extra scholing over voeding te willen ontvangen.
  • 60% van de respondenten heeft nooit iets geleerd over het thema 'doorverwijzen'.
  • Ruim 70% geeft aan zowel over voeding als over leefstijl betrouwbare bronnen aangereikt te willen krijgen.

Huisartsen:

  • Bij circa twee derde van de huisartsen wordt er zelden tot nooit of minder dan één keer per maand in de opleiding aandacht aan voeding besteed.
  • Wel lijkt het erop dat tijdens de vervolgopleiding tot huisarts de hiaten in kennis en vaardigheden enigzins worden gedicht.
  • Ze zouden graag meer informatie willen ontvangen m.b.t. het thema voeding, zowel in preventief opzicht als voor de behandeling van curatieve en chronische ziekten. Dit wordt door 80% van de huisartsen aangegeven.
  • Bijna twee derde geeft aan geen weet te heben van (overheids)websites. Bijna 80% geeft aan behoefte te hebben aan betrouwbare informatiebronnen over voeding en leefstijl.

En verder?

Dat er een groeiende aandacht is voor het thema voeding is inmiddels duidelijk. Patiënten geven duidelijk aan dat het de professionals zijn van wie zij goede adviezen m.b.t. voeding en diëten willen ontvangen. Des te belangrijker is het dus dat artsen in spe al tijdens hun opleiding worden voorzien van de juiste kennis en ervaring. "Om die reden is het belangrijke dat medische faculteiten zelf onderwijs gaan aanbieden, zodat onafhankelijke en betrouwbare informatie gegarandeerd kan worden." 

Bekijk het volledige rapport.

 

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af
Spijtenburg gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close